بیماری های قابل انتقال از خرگوش

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۱۴ ب.ظ

بیماری های قابل انتقال از خرگوش

1 ـ آسکاریاز (کرم روده): علائم در حیوان بصورت مشکل تنفسی و سرفه و مشکل گوارشی و حتی ممکن است بدون علائم باشد. در انسان نیز بیشتر در کودکان دیده می‌شود و افراد بالغ کمتر مبتلا می‌شوند. علائم در کودکان بصورت پرخوری یا بی‌اشتهایی، نفخ شکم، درد شکم، اسهال، استفراغ، دندان قروچه.

راه انتقال: بلعیدن تخم انگل

مشاوره و اموزش و درمان بیماری های حیوانات

2 ـ تب مالت

3 ـ جرب (شوره متحرک): یک نوع آلودگی مایتی است. آلودگی‌های مایتی در خرگوش‌ها بسیار شایع است که فقط یک نوع آن قابل انتقال به انسان می‌باشد که البته این نوع آلودگی مایتی در سگ‌ها و گربه‌ها هم دیده می‌شود. معمولاً در خرگوش و گربه فاقد علائم ظاهری مشخصی است ولی با معاینه میکروسکپی قابل تشخیص است. در سگ‌ها و انسان علائم مشخصی دارد که شامل خارش مداوم و پوسته پوسته شدن سطح پوست است. این آلودگی در فصل بهار شیوع بیشتری دارد و همچنین وقتی ویتامین c در جیره غذایی کم بوده و یا حیوان مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیگری که باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود ، باشد نیز این آلودگی نیز بیشتر بروز می‌کند. همانطور که گفته شد تشخیص آن در خرگوش به آسانی امکان‌پذیر نیست ولی معمولاً در ناحیه پشت و گردن دیده می‌شود و می‌تواند سبب بروز شوره و سبوره و ایجاد خارش می‌شود. همچنین این مایت ممکن است باعث بروز واکنش حساسیتی شدید در خرگوش شود.

4 ـ درماتوفیت (عفونت قارچی پوست): در تمامی پستانداران مشاهده می‌شود. انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها بین انسان و حیوان مشترک است و در انسان معمولاً پوست و ناخن یعنی بخش‌هایی از بدن که حاوی کراتین هستند را درگیر می‌کند. متاسفانه قبل از اینکه علائمی در جوندگان از خود بروز دهد در انسان بروز می‌کند.

پیشگیری: تغذیه صحیح در جهت بالا بردن سیستم ایمنی بدن جانور. نظافت مداوم محل زندگی و استراحت خرگوش و کنترل محیط زندگی از نظر رطوبت و نور خورشید (چون قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب و تاریک بهتر رشد می‌کنند) در صورت مشاهده آلودگی قارچی: استریل کردن محل زندگی از طریق گرداندن شعله مشعل در همه جای قفس جهت استریل کردن و سوزاندن موهای آلوده باقی‌مانده. سپس تمیز کردن دیواره قفس با فرمالین و ضدعفونی کردن کف قفس با محلول هیدروکسید سدیم یا محلول 5% اسید پراستیک.